Hallo allemaal
Kijkend naar de hoeveelheid views, moet dit wel een van de meest populaire onderwerpen zijn!
Hoe dan ook, ik heb wat meer onderzoek gedaan om te proberen te begrijpen waarom mijn auto niet alleen op dure benzine begon te rijden, maar ook op olie
De onderstaande tekst is gemakkelijk te begrijpen en verzamelt alle belangrijke informatie over het verbranden van de olie, dus geniet ervan
Citaat:
"Sommige motoren verbruiken meer olie dan andere, maar hoeveel is te veel? Blader door de reparatiehandleidingen van verschillende autofabrikanten en u zult een verscheidenheid aan specificaties vinden. De ene stelt dat de motor niet meer dan 1 liter (.946 liter) olie in 3200 km mag verbruiken. Een andere stelt een liter in 500 km. Dit brede scala aan specificaties daagt iedereen uit om te bepalen wat overdreven is. Veel heeft te maken met het ontwerp van de motor, de toepassing, de olieviscositeit en de manier waarop deze wordt bediend.
Als het oliepeil daalt, is het verbrand in de motor of is het langs een pakking of afdichting gelekt. Zelfs een kleine lekkage zorgt ervoor dat het oliepeil snel daalt, maar dit probleem is gemakkelijk op te merken door de olievlekken op de onderkant van de auto en de oprit.
Het bepalen hoe de olie verdwijnt als er geen externe lekkages zijn, lijkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel eenvoudig. Er zijn maar een paar manieren waarop olie de verbrandingskamer kan binnendringen en in de motor kan worden verbrand: langs de klepgeleiders, langs de zuigerveren, via het motorventilatiesysteem of, bij sommige motoren, via een lekkende inlaatspruitstukpakking. Laten we elk van hen eens wat nader bekijken.
De kleppen van de motor bewegen in klepgeleiders die deel uitmaken van de cilinderkop. Een beetje olie in de geleider is nodig om de bewegende delen te smeren en oliekeerringen worden gebruikt om de hoeveelheid olie die kan binnendringen te beperken. Overmatige spelingen tussen de kleppen en de geleiders of versleten afdichtingen kunnen ervoor zorgen dat er te veel olie langs de geleiders naar beneden loopt en in de motor wordt gezogen.
De enige keer dat u olierook uit de uitlaatpijp van een voertuig met versleten klepgeleiders of afdichtingen zult zien, is wanneer u de motor voor het eerst start nadat deze enkele uren heeft stilgestaan. De olie heeft de tijd gehad om langs de geleiders naar beneden te lopen en zich achter de kleppen te verzamelen. Wanneer de motor wordt aangezwengeld, loopt de olie de verbrandingskamer in en wordt deze snel verbrand. Stoppen en starten zal de neiging hebben om meer olie langs de inlaatgeleiders te trekken vanwege een hogere vacuüm in het inlaatspruitstuk, maar de olie wordt verbrand terwijl deze wordt aangezogen en het probleem moet heel erg zijn voordat de olierook achter het voertuig te zien is.
De eerste stap bij het repareren van dit probleem is het vervangen van de klepafdichtingen. Vaak kan de monteur de slijtage in de klepgeleiders inschatten terwijl de afdichtingen worden vervangen. Als de speling van de geleider te groot is, moeten de cilinderkoppen worden verwijderd voor reparatie.
Versleten zuigerveren en cilinderwanden laten olie langs de zuiger in de verbrandingskamer komen. Olie wordt van de krukaslagers op de cilinderwanden geslingerd, dus grote lagerruimtes kunnen ook olieverbruik veroorzaken omdat er te veel olie op de cilinderwand zit die de veren niet kunnen beheersen. Rijden met een hoog toerental zal ook meer olie op de cilinderwanden gooien, dus olieverbruik kan zelfs optreden met goede zuigerveren.
Olie die langs de zuigerveren gaat, kan een rooksluier achter het voertuig achterlaten tijdens het rijden, maar veroorzaakt geen rookwolk bij het starten van de motor. De resultaten van de compressietest van de motor lijken misschien in orde te zijn, maar dit komt omdat de grote hoeveelheden olie op de cilinderwanden helpen de veren af te dichten bij het starten, dus de beste manier om slechte veren te diagnosticeren is visueel. Verwijder de bougies en gebruik een klein lampje om naar de bovenkant van de zuiger te kijken. Normale verbrandingscilinders hebben een gelijkmatige bruine of zwarte koolstoflaag op de zuigerkop, terwijl een zuiger met olie die langs de veren komt, de koolstof rond de rand van de zuiger heeft afgewassen.
Industriële motoren en high-performance motoren worden vaak gebouwd met grotere spelingen en zullen meer olie verbruiken. Het laten draaien van een motor onder zware belasting of hoge toerentallen zorgt er ook voor dat deze meer olie verbruikt. Het gebruik van een olie met een hogere viscositeit vermindert het olieverbruik, maar verbruikt ook meer pk's van de motor.
Ten slotte zijn er nog andere manieren waarop olie in de motor kan worden verbruikt, die niet vaak voorkomen, maar een lekkende inlaatspruitstukpakking op sommige V6- en V8-motoren kan ervoor zorgen dat olie in de verbrandingskamer wordt gezogen. Omdat de lekkage zich aan de onderkant van het inlaatspruitstuk bevindt, kan het moeilijk zijn om te testen, maar vaak veroorzaakt dit type probleem dat de bougie vervuild raakt in de cilinder die door de lekkage wordt getroffen.
De taak van het motorventilatiesysteem is om schadelijke dampen uit het carter te verwijderen. Dit gebeurt door de dampen door een PCV-klep of opening in het inlaatspruitstuk te trekken, waar de dampen worden verbrand. Als de verkeerde PCV-klep is geïnstalleerd, kan de stroomsnelheid te hoog zijn en kan er ook olienevel doorheen worden getrokken. Dit kan snel veel olie verbruiken, dus vervang de PCV-klep altijd door de juiste.
Het oplossen van overmatig olieverbruik kan kostbaar zijn, maar sommige problemen kunnen relatief goedkoop worden verholpen. Voor de meeste bestuurders mag de motorolie niet onder de "add"-markering komen tussen olieverversingen. Als dit wel het geval is, is de uitdaging om erachter te komen hoe de olie wordt verbruikt."
Dit komt van het onderstaande adres en ik neem er geen enkele eer voor op!
Vehicle Oil Consumption, Why's & Wherefores
Ik zal volgende week mijn bevindingen over de nieuwe PCV-klep en de olie-opvangbak plaatsen.
Groeten.