Ford C-Max Forum banner
41 - 49 of 49 Posts
Hallo jimblob2,

Het spijt me te horen dat je nog steeds problemen hebt met je Duratec die overmatig olie verbruikt. Ik heb nog geen kans gehad om alles te doen wat ik van plan was.
Ik heb echter de inlaatspruitstuk eraf gehaald - nogmaals - dit keer gewapend met beter gereedschap om dat vervelende proces te vergemakkelijken. Ik zal mijn bevindingen later plaatsen samen met foto's om het voor mensen gemakkelijker te maken, want ik heb gemerkt dat de Ford-handleiding en vooral de Haynes-handleiding niet goed genoeg zijn...
Ik heb de inlaat opnieuw volledig gereinigd met carburateurreiniger en wat aquariumreinigingsborstels - ik wist dat het kopen van de vissen voor mijn dochter zo'n slecht idee nog niet was! :)
Hoe dan ook, ik was geschokt om te zien hoeveel troep er in de inlaat zat na slechts een paar maanden (toen ik hem de laatste keer schoonmaakte).
Dat bracht me er weer toe om te denken dat de PCV-klep kapot zou kunnen zijn - dat was het niet. Simpelweg, Duratecs blazen zoveel olieachtige damp/olie uit... Bekijk andere forums, vooral Mazda 3, want die gebruiken ook Duratecs...
Daarom heb ik besloten om dit keer een olie-opvangbak te plaatsen - zal foto's plaatsen wanneer ik de montagebeugel installeer, want voorlopig bungelt hij daar aan een tie-wrap die aan de radiateurventilator is bevestigd:)

Dit zal het probleem niet oplossen, maar ik heb bevestigd dat de PCV-klep in orde is en de olie-opvangbak geïnstalleerd om de motor/inlaatspruitstuk schoon te maken en te kunnen controleren hoeveel olie/troep er uit de olieafscheider komt.

De volgende stap is het vervangen van de klepsteelafdichtingen en de kleppendekselpakkingen.

Als dat niet helpt, dan een motorwissel of een auto-wissel! :) ofwel 2.0 cmax of 2.5 turbo smax! :)

Ik zal in de tussentijd de Shell V-power proberen!

Wat betreft het geluid - dat kan gewoon een gescheurde luchtslang zijn. Luister goed onder de motorkap. Gebruik sigaren- of sigarettenrook om het lek te vinden - bekijk serieus de YouTube:)

Groeten.

Hallo allemaal

Kijkend naar de hoeveelheid views, moet dit wel een van de meest populaire onderwerpen zijn!:)

Hoe dan ook, ik heb wat meer onderzoek gedaan om te proberen te begrijpen waarom mijn auto niet alleen op dure benzine begon te rijden, maar ook op olie:)

De onderstaande tekst is gemakkelijk te begrijpen en verzamelt alle belangrijke informatie over het verbranden van de olie, dus geniet ervan:)

Citaat:
"Sommige motoren verbruiken meer olie dan andere, maar hoeveel is te veel? Blader door de reparatiehandleidingen van verschillende autofabrikanten en u zult een verscheidenheid aan specificaties vinden. De ene stelt dat de motor niet meer dan 1 liter (.946 liter) olie in 3200 km mag verbruiken. Een andere stelt een liter in 500 km. Dit brede scala aan specificaties daagt iedereen uit om te bepalen wat overdreven is. Veel heeft te maken met het ontwerp van de motor, de toepassing, de olieviscositeit en de manier waarop deze wordt bediend.

Als het oliepeil daalt, is het verbrand in de motor of is het langs een pakking of afdichting gelekt. Zelfs een kleine lekkage zorgt ervoor dat het oliepeil snel daalt, maar dit probleem is gemakkelijk op te merken door de olievlekken op de onderkant van de auto en de oprit.

Het bepalen hoe de olie verdwijnt als er geen externe lekkages zijn, lijkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel eenvoudig. Er zijn maar een paar manieren waarop olie de verbrandingskamer kan binnendringen en in de motor kan worden verbrand: langs de klepgeleiders, langs de zuigerveren, via het motorventilatiesysteem of, bij sommige motoren, via een lekkende inlaatspruitstukpakking. Laten we elk van hen eens wat nader bekijken.

De kleppen van de motor bewegen in klepgeleiders die deel uitmaken van de cilinderkop. Een beetje olie in de geleider is nodig om de bewegende delen te smeren en oliekeerringen worden gebruikt om de hoeveelheid olie die kan binnendringen te beperken. Overmatige spelingen tussen de kleppen en de geleiders of versleten afdichtingen kunnen ervoor zorgen dat er te veel olie langs de geleiders naar beneden loopt en in de motor wordt gezogen.

De enige keer dat u olierook uit de uitlaatpijp van een voertuig met versleten klepgeleiders of afdichtingen zult zien, is wanneer u de motor voor het eerst start nadat deze enkele uren heeft stilgestaan. De olie heeft de tijd gehad om langs de geleiders naar beneden te lopen en zich achter de kleppen te verzamelen. Wanneer de motor wordt aangezwengeld, loopt de olie de verbrandingskamer in en wordt deze snel verbrand. Stoppen en starten zal de neiging hebben om meer olie langs de inlaatgeleiders te trekken vanwege een hogere vacuüm in het inlaatspruitstuk, maar de olie wordt verbrand terwijl deze wordt aangezogen en het probleem moet heel erg zijn voordat de olierook achter het voertuig te zien is.

De eerste stap bij het repareren van dit probleem is het vervangen van de klepafdichtingen. Vaak kan de monteur de slijtage in de klepgeleiders inschatten terwijl de afdichtingen worden vervangen. Als de speling van de geleider te groot is, moeten de cilinderkoppen worden verwijderd voor reparatie.

Versleten zuigerveren en cilinderwanden laten olie langs de zuiger in de verbrandingskamer komen. Olie wordt van de krukaslagers op de cilinderwanden geslingerd, dus grote lagerruimtes kunnen ook olieverbruik veroorzaken omdat er te veel olie op de cilinderwand zit die de veren niet kunnen beheersen. Rijden met een hoog toerental zal ook meer olie op de cilinderwanden gooien, dus olieverbruik kan zelfs optreden met goede zuigerveren.

Olie die langs de zuigerveren gaat, kan een rooksluier achter het voertuig achterlaten tijdens het rijden, maar veroorzaakt geen rookwolk bij het starten van de motor. De resultaten van de compressietest van de motor lijken misschien in orde te zijn, maar dit komt omdat de grote hoeveelheden olie op de cilinderwanden helpen de veren af te dichten bij het starten, dus de beste manier om slechte veren te diagnosticeren is visueel. Verwijder de bougies en gebruik een klein lampje om naar de bovenkant van de zuiger te kijken. Normale verbrandingscilinders hebben een gelijkmatige bruine of zwarte koolstoflaag op de zuigerkop, terwijl een zuiger met olie die langs de veren komt, de koolstof rond de rand van de zuiger heeft afgewassen.

Industriële motoren en high-performance motoren worden vaak gebouwd met grotere spelingen en zullen meer olie verbruiken. Het laten draaien van een motor onder zware belasting of hoge toerentallen zorgt er ook voor dat deze meer olie verbruikt. Het gebruik van een olie met een hogere viscositeit vermindert het olieverbruik, maar verbruikt ook meer pk's van de motor.

Ten slotte zijn er nog andere manieren waarop olie in de motor kan worden verbruikt, die niet vaak voorkomen, maar een lekkende inlaatspruitstukpakking op sommige V6- en V8-motoren kan ervoor zorgen dat olie in de verbrandingskamer wordt gezogen. Omdat de lekkage zich aan de onderkant van het inlaatspruitstuk bevindt, kan het moeilijk zijn om te testen, maar vaak veroorzaakt dit type probleem dat de bougie vervuild raakt in de cilinder die door de lekkage wordt getroffen.

De taak van het motorventilatiesysteem is om schadelijke dampen uit het carter te verwijderen. Dit gebeurt door de dampen door een PCV-klep of opening in het inlaatspruitstuk te trekken, waar de dampen worden verbrand. Als de verkeerde PCV-klep is geïnstalleerd, kan de stroomsnelheid te hoog zijn en kan er ook olienevel doorheen worden getrokken. Dit kan snel veel olie verbruiken, dus vervang de PCV-klep altijd door de juiste.

Het oplossen van overmatig olieverbruik kan kostbaar zijn, maar sommige problemen kunnen relatief goedkoop worden verholpen. Voor de meeste bestuurders mag de motorolie niet onder de "add"-markering komen tussen olieverversingen. Als dit wel het geval is, is de uitdaging om erachter te komen hoe de olie wordt verbruikt."

Dit komt van het onderstaande adres en ik neem er geen enkele eer voor op!

Vehicle Oil Consumption, Why's & Wherefores

Ik zal volgende week mijn bevindingen over de nieuwe PCV-klep en de olie-opvangbak plaatsen.

Groeten.

Welnu, ik heb mijn olieverbruik in de gaten gehouden, 7 liter over 4000 mijl. Ik zou zeggen dat dat overdreven is.

Ik was vandaag even in de motor aan het kijken, ik heb de kleppendeksel gereinigd en een bougie eruit gehaald - gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik heb bougie nummer 2 eruit gehaald, er zat olie rond de schroefdraad, dus ik heb een foto van het bougiegat gemaakt. Het lijkt erop dat er olie lekt van de kleppendeksel in het bougiegat.

Zou een slechte kleppendekselpakking de olieverbruikproblemen kunnen veroorzaken die ik heb?

Ik weet niet veel van motoren, iemand ideeën?

Ben naar de dealer geweest, ze stonden een beetje perplex. Ik heb gemerkt dat er olie in alle bougiegaten zit, de derde van links heeft een plas olie.

Ze hebben een motorflush & olieverversing voorgesteld. Ik heb ze ook gevraagd om de kleppendekselpakking te vervangen. Het is geboekt voor 2 september. Duimen en ik houd je op de hoogte.

Ben naar de dealer geweest, ze stonden een beetje perplex. Ik heb gemerkt dat er olie in alle bougiegaten zit, de derde van links heeft een plasje olie.

Ze hebben een motorflush & olieverversing voorgesteld. Ik heb ze ook gevraagd om de kleppendekselpakking te vervangen. Het is geboekt voor 2 september. Duimen en ik hou je op de hoogte.
De motorflush heeft mijn olieverbruikprobleem niet opgelost, maar de auto rijdt wel erg snel en soepel. Ze hebben de pakking niet vervangen, ze zeiden dat de lekkage niet groot genoeg was om zich zorgen over te maken.

Nu 90000 gedaan - motor loopt goed, ik denk dat ik het gewoon moet bijvullen totdat ik hem inruil.

daarom heb ik besloten om dit keer een olie-opvangbak te plaatsen - zal foto's plaatsen wanneer ik de montagebeugel installeer, want voorlopig hangt hij daar aan een tie-wrap vast aan de radiateurventilator:)
Tijd voor thread revival :)Waar heb je de kit voor de catch can vandaan? Was het kant-en-klaar of moest je iets fabriceren?

Ik weet dat dit een oud draadje is, maar ik heb wat informatie om toe te voegen over mijn eigen 1.8 benzine. Ik heb een iets hoger olieverbruik dan de TIS-cijfers hierboven, maar mijn motor heeft 136.000 km gereden. Hij is nog steeds stil, soepel, enz. en het gecombineerde verbruik is 35-39 mpg bij normaal en af en toe sportief rijden.
Het olieverbruik lijkt constant te zijn in plaats van in de loop der tijd hoger te worden, wat geruststellend is. Ik zie geen rook bij het starten of rijden.

* Toen ik de auto voor het eerst kreeg, was ik geschrokken van mijn peilstokmetingen. Als de auto een dag of zo stil heeft gestaan en ik de peilstok controleer, staat er soms niets op, of een beetje dat het uiteinde raakt. Hij staat op een vlakke en egale ondergrond.
* Als ik dat afveeg en opnieuw meet, krijg ik een meer verwachte meting die een duidelijk en overduidelijk niveau tussen de onderste en bovenste lijnen laat zien, maar alleen als dit gebeurt met de methode in mijn oplossing hieronder.
* Als ik hem opnieuw meet, maar hem 360 graden draai voordat ik hem eruit trek, krijg ik een meting die suggereert dat hij overvol is.

De oplossing? Ik zorg ervoor dat de peilstokmarkeringen naar de achterkant van de auto wijzen en neem dat als mijn meting. Ik heb geen idee hoe ik dit heb ontdekt, maar ik was bezorgd over de schijnbare vaagheid van het niveau.

Ik controleer nu elke week of rond de 500 mijl de olie, afhankelijk van wat het eerst komt. Ik denk dat die paar minuten controleren me een hoop ellende kunnen besparen. De tijd zal leren of er nog iets gedaan moet worden of dat er een groter/ernstig probleem is.

Ik denk dat ik de PCV-klep binnenkort zal vervangen, omdat ik niet denk dat deze ooit is vervangen en hij waarschijnlijk toch moet worden vervangen in de geest van 'goede praktijk'.

41 - 49 of 49 Posts